Praxismenedzsment a fogászatban

Praxismenedzsmentről madártávlatból

Nem könnyű körbe határolni, hogy hol kezdődik és hol ér véget a praxismenedzser feladata. Ez a fajta munkakör még csak FEOR számmal sem rendelkezik a mai napig, pedig az elmúlt években nagyon divatos és hangzatos feladatkörré vált az egészségügyben.

A praxismenedzselés feladatkörét a legtöbben elnagyolják és leegyszerűsítik, valamint szervezési feladatnak aposztrofálják.

Véleményem szerint pedig mint a legtöbb vezetési feladat, a precíz és jól átlátható adminisztrációval kezdődik. Csak pontos adatokkal lehet eredményesen dolgozni és jó döntéseket hozni bármilyen helyzetben.

A működés minimumfeltételeinek maximálisan meg kell lennie és nagyon sok feladatra sablonokat lehet létrehozni, mivel ciklikusan ismétlődőek, mint például az egészségügyi munkaköri alkalmassági vizsgálat, a sterilizáló berendezések felülvizsgálata, vagy éppen a röntgenkészülékek időszakos felülvizsgálata, stb.

Rendben kell lennie a különféle engedélyeknek (pl.: működési engedély) és szerződéseknek (pl.: beszállítók, szervízesek, NEAK, stb.), hogy a működésünk ne térjen el tőlük.

A rendelői dokumentációt mindig aktualizálni kell az ott dolgozó kollégák adataival, munkaszerződéseivel, végzettséget igazoló dokumentumokkal, a belső minőségirányítási rendszerrel, a felhasznált anyagok, tisztítószerek adatlapjaival, infekciókontrollal, stb.

Folyamatosan fel kell jegyezni a takarítás adott napon történő idejét, valamint csekkolni a hűtő állandó hőmérsékletét, hogy a benne lévő anyagok minőség ne romoljon. Mindemellett nagy figyelmet kell fordítani a felhasznált anyagok szavatossági idejének is.

Csak mindezek után kezdődhetnek meg a szervezési munkálatok, mint például hogyan osszuk be a pacienseket, melyik orvoshoz milyen gyakorisággal és sűrűséggel, az időpontra érkezés előtt mennyivel küldjünk emlékeztetőt a paciensnek és milyen módon (sms, telefonhívás vagy e-mail).

A beérkezett paciensek fogadására is létre kell hozni egyfajta protokollt, hogy a szorongással érkező paciensek megnyugodjanak mire az orvos elé járulnak.

Amikor már teljesen összeállt a stabil és kiegyensúlyozott működéshez minden feltétel, akkor már lehet a finomításokkal foglalkozni, mint például:

  • a rendelő márkanevének a létrehozása/újragondolása (ezen lépéseket persze az elejétől kezdve érdemes elkezdeni, ha már akkor tudjuk milyen minőségű és technikai fejlettségű rendelőt szeretnénk létrehozni),
  • marketing aktivitások bővítése
  • az árszínvonal felülvizsgálata az induláshoz képest,
  • újabb szolgáltatások bevezetése
  • a beszállító partnerek árainak felülvizsgálata / újratárgyalása
  • további kollégák felvétele
  • újabb, fejlettebb eszközök beszerzése